bg
 
bg

Therapie bij stress, spanning en sociale angstklachten

Wanneer je panisch wordt voor het contact met anderen kan dit leiden tot hele grote problemen. Het kan zijn dat je vroeger gepest bent, of dat je recentelijk iets hebt meegemaakt waardoor je je ontzettend alleen voelde staan en kwetsbaar was. Soms heb je niet in de gaten dat je gespannen bent in gezelschap. Maar misschien begint het je wel op te vallen dat dat je gelegenheden waar je blootgesteld wordt aan grotere groepen mensen steeds meer wilt vermijden. Bij sociale angsten, faalangsten en problemen speelt jouw eigen onzekerheid een grote rol. De angst wat anderen over jou denken, en of je aardig gevonden wordt, gerespecteerd wordt of dat men je interessant vindt, gaat overheersen in jouw contact met anderen. Meestal gaat dit gepaard met allerlei lichamelijke gewaarwordingen|; Je kunt overmatig gaan trillen, blozen, misselijk worden, hyperventileren, duizelig worden, je kunt black-outs krijgen, een gevoel krijgen en gedachten hebben dat je waardeloos bent. Vaak snap je zelf ook wel dat de angst niet in verhouding staat tot wat de aanleiding is. Toch zijn de emoties zo heftig dat ze niet zelden een paniekaanval veroorzaken. De angst gaat verder dan verlegen zijn of gezonde spanning wanneer je anderen tegemoet gaat treden. Je kunt er slapeloze nachten van hebben en al weken van te voren bezig zijn met het feit dat je ergens naar toe moet of moet spreken ten overstaan van een gezelschap. Vaak speel je de sociale situatie al talloze malen af in jouw hoofd, wil je afbellen, je ziek melden een excuus verzinnen waarom je niet kunt. Aan de andere kant kan je dat dan ook weer frustreren omdat je vindt dat je je niet zo druk moet maken of dat je boos wordt op jezelf omdat je dit kennelijk zo moeilijk vindt. Het is niet uitzonderlijk dat je je eigen gedrag afkeurt en met het hart in je keel je toch begeeft in de sociale situatie. Daar bevangt jou de hevig gevreesde angst. Het lijkt een vicieuze cirkel te worden, waar je steeds meer onder lijdt en waarvan je steeds meer bevestigd ziet, dat situatie ook echt vaak pijnlijk en moeizaam verlopen. Hetzelfde geldt voor faalangst.

Faalangst komt soms in onherkenbare vormen. Faalangst kan zich uiten in vermijdingsgedrag, uitstelgedrag, gebrek aan initiatief, onverschilligheid, slordigheid of perfectionisme en aanvallen van paniek. Hoe dan ook, de faalangst staat jou eigenlijk in de weg om de doelen te bereiken die je zou willen . Of het staat je in de weg om betere doelen te stellen voor jezelf en jezelf meer te gunnen dan dat je doet.

Heb je minstens 6 maanden last van je klachten? Komt het meerdere malen voor, heeft zich een terugkerend patroon ontwikkeld? Dan is de kans groot dat jij hierbij echt hulp en ondersteuning nodig hebt, om dit neerwaartse patroon ten goede te keren. Samen kunnen we jouw angsten uitdagen in kaart brengen, en oefenen in een veilige setting hoe je hiermee om kunt gaan.

Je bent meer dan welkom een afspraak te maken en langs te komen in mijn praktijkruimte, om dit verder te bespreken.
Psychosociaal therapeut Niki Schalken in Amsterdam
Niki Schalken
  • Geregistreerd therapeut
  • Geen verwijsbrief nodig
  • Ook 's avonds of in het weekend

Samen aan de slag?

Je bent met al je vragen of voor het maken van een afspraak van harte welkom.

Contact