bg
 
bg

Therapie bij burnout en overspannenheid

Deze verzameling van symptomen is tegenwoordig niet meer weg te denken. We lopen bijna allemaal regelmatig in het valletje van overbelasting. Meestal sturen we onszelf weer een beetje bij, maar soms komt het voor dat we die mogelijkheid missen omdat er bijvoorbeeld ook nog jonge kinderen zijn, een relatie die niet goed loopt, of je bent ook nog mantelzorger voor iemand en je hebt een drukke baan, wil sporten, bijscholen etc. Het is zo lastig te bepalen wat een gezonde, goede grens is, ons huidige leven vergt zoveel van ons. Onze biologische aanleg blijkt helemaal niet geschikt voor zaken zoals chronisch- multitasken, -werkdruk, -prestatiedruk, -tijdsdruk. Er zijn legio voorbeelden en inzichten voor handen, dat we het rustiger aan moeten, doen, meer naar ons lichaam moeten luisteren en meer naar ons gevoel. Maar er zijn ook legio voorbeelden dat je wanneer je uit jouw comfort-zone stapt, dingen kunt bereiken die jouw problemen kleiner maken, jou helpen een basis te leggen voor meer geluk, door middel van een beter inkomen, grotere kansen op de arbeidsmarkt na het behalen van jouw studie. En voor je het weet leef je alleen om te werken en te slapen. Moet je daar dan aan toe geven of moet er nu juist tijd gestoken worden in het goed bijhouden van jouw sociale contacten tijdens perioden van grote werkdruk op jouw werk, of in jouw gezin, zodat je ontspant en steun ervaart van belangrijke anderen? En daarnaast is het ook bewezen dat je regelmatig moet bewegen en dat je daar van opknapt en beter zult slapen. Het lijkt allemaal mogelijk te kunnen zijn, dus twijfel je ook of jij gewoon niet moet ophouden met zeuren en gewoon nog even wat harder je best moet doen, of moet je stilstaan bij al jouw gevoelens en naar ieder stemmetje luisteren?

Op een gegeven moment is je lichaam helemaal op en is zelfs de weg naar de badkamer te lang en te vermoeiend.

Het herstel duurt even en vergt een nieuwe levensstijl en levenshouding, maar er is zeker leven na een burn-out! Ik geloof niet dat er een vast recept is, maar dat we weer moeten kijken naar wie jij bent en wat bij jou past. Laten we beginnen met piepkleine doelen te stellen en van daaruit verder te bouwen. Ik kan jou hierbij begeleiden en je bent meer dan welkom om hiervoor een vrijblijvende afspraak te maken.
Psychosociaal therapeut Niki Schalken in Amsterdam
Niki Schalken
  • Geregistreerd therapeut
  • Geen verwijsbrief nodig
  • Ook 's avonds of in het weekend

Samen aan de slag?

Je bent met al je vragen of voor het maken van een afspraak van harte welkom.

Contact